Lantion­pohjan lihasten fysioterapia, inkontinenssi­hoito

Lantionpohjan lihasten hyvä kunto on tärkeä osa hyvinvointia. Toimintahäiriöt lantionpohjan lihaksistossa voivat johtaa elämälaadun heikkenemiseen, joten näiden lihasten kunnosta on hyvä pitää huolta ja hakea rohkeasti apua. Virtsankarkailu on tyypillinen lantionpohjan lihaksiston ongelmista johtuva vaiva.

Ohjatun aktiivisen ja omatoimisen harjoittelun sekä EMG-biopalautelaitteen avulla voidaan harjoitella monipuolisesti ja yksilöllisesti vaikuttaen lantionpohjan lihasten toimintahäiriöihin. Lantionpohjan fysioterapialla saadaan aikaan hyviä tuloksia mm. pidätysongelmien, tiheävirtsaisuuden, lantionpohjan ylijännitys- ja kiputilojen sekä tunnottomuuden suhteen.

Lantionpohjan toimintahäiriöitä voi esiintyä melkeinpä missä tahansa elämänvaiheessa

• pidätysvaikeudet ja virtsankarkailu esim. raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen tai vaihdevuosien aikana hormonaalisten muutosten seurauksena
  • neurologisen sairauden yhteydessä (MS, Parkinson, aivoverenkierron häiriöt) kehon hahmotus ja syvien lihasten hallinta voivat olla kadoksissa
  • lantionpohjan ylijännitys- ja kiputilat ja myös selkäkipu voi olla taustalla lantionpohjan toimintahäiriöissä
  • synnytyksen jälkeinen suorien vatsalihasten erkauma ja sen hidas palautuminen tai kireä sektioarpi voivat vaikuttaa myös lantionpohjan lihaksistoon

Lantionpohjan lihasten kunnon testaus

Lantionpohjan lihasten kuntoa voi testata helposti biopalautelaitteen avulla. Biopalautelaite kertoo sekä kyvyn aktivoida lantionpohjan lihaksia että rentouttaa ne. Yksilöllisen harjoitusohjelman avulla voi huoltaa ja vahvistaa lantionpohjan lihaksia omatoimisesti jo yhden ohjatun harjoituskerran jälkeen.

Lantionpohjan lihasten hoito

Lantionpohjan fysioterapia pitää sisällään alkututkimuksen ja ohjauksen. Lisäksi yksilöllinen hoito voi sisältää muun muassa biopalauteharjoittelua ja sähköstimulaatiota joko rauhoittamaan rakkoa tai lievittämään lantionpohjan kipua.

Lantionpohjan lihasten harjoitukset

Lihasvoimaharjoitukset sisältävät muun muassa Pilates-tyyppistä harjoittelua eri alkuasennoissa, toiminnallisia arkea jäljitteleviä harjoitteita sekä ongelmatilanteiden harjoittelua. Harjoittelun tarkoituksena on oppia säätelemään lantionpohjan lihasjännitystä erilaissa tilanteissa, joissa mahdollisia ongelmia esiintyy.