Tuki- ja liikunta­elin­vaivojen fysioterapia

Fysioterapian keskeisenä tavoitteena on ylläpitää ja parantaa ihmisten toimintakykyä ja liikkumista. Arvioinnin perusteella laadimme yksilöllinen fysioterapiasuunnitelma asiakkaan tavoitteiden ja voimavarojen perusteella.

Fysioterapiassa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia menetelmiä

Manuaalinen tapa

Manuaalinen terapia perustuu tarkkaan hermo-, lihas- ja niveltoimintojen sekä fyysisen toimintakyvyn tutkimiseen. Manuaalisen terapian menetelmiä ovat pehmytkudosten käsittelyt, kuten hieronta ja faskiamobilisointi, nivelten mobilisointi sekä hermokudoksen mobilisointi. Terapian tavoitteena on normalisoida nivelten, lihasten ja hermokudoksen toimintaa ja tämän kautta lievittää kipua.

Fysikaalinen terapia

Fysikaalisiin hoitomenetelmiin kuuluvat mm. pinta- ja syvälämpöhoidot, kylmähoito ja sähköiset kivunhoitomenetelmät esimerkiksi kivun sähköhoito TNS.

Terapeuttinen harjoittelu

Terapeuttinen harjoittelu on aktiivista liikeharjoittelua pohjautuen fysioterapeutin tekemään tutkimukseen ja ongelman määrittämiseen. Harjoittelun tavoitteena on lihas- tai niveltoiminnan vahvistaminen/aktivoiminen ja kivun lievitys. Fysioterapiassa laaditaan myös kotiharjoitusohjelma joka on tehokkaan kuntoutuksen kulmakivi. Harjoitteet pyritään luomaan sellaisiksi, että ne on mahdollista toteuttaa tehokkaasti myös kotioloissa.

Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta

Ohjaus ja neuvonta toteutetaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Neuvonta voi käsittää esimerkiksi kirjallisesti annettavien kotiharjoitteiden ohjaamisen, työskentelytapoja ja -asentoja koskevaa ergonomiaohjausta, toimintarajoitteiden hallintaa tai apuvälineiden käyttöä koskevaa ohjausta.