Allasterapia

Allasterapia on yksi fysioterapian suosituista muodoista. Allasterapiaa toteutetaan jossakin lähialueen lämpimässä 27-36 asteisessa altaassa fysioterapeutin ja mahdollisten apuvälineiden kanssa. Altaassa liikkumisen apuvälineinä voidaan käyttää esimerkiksi vesijuoksuvöitä, kellukkeita tai kelluvia harjoitusvälineitä. Allasterapian tavoitteina voivat olla esimerkiksi pystyasennon ja kävelyn harjoitteleminen, lihasvoiman ja liikkuvuuksien lisääminen, sydän- ja verenkiertoelimistön kunnon lisääminen, turvotuksen ja kipujen lievittäminen sekä tasapainoharjoittelu.
Veden ominaisuudet tuovat altaassa harjoitteluun monenlaisia mahdollisuuksia. Veden kannatteleva noste tukee ja avustaa altaassa liikkujaa mahdollistaen turvallisemman ja itsenäisemmän ympäristön harjoitella esimerkiksi kävelyä tai vahvistaa tasapainoa. Veden tiheyden tuottamaa vastusta voidaan hyödyntää monipuolisesti erilaisissa lihaskuntoharjoitteissa ja tuottaa erilaisia harjoitusvaikutuksia yhdessä suunniteltujen tavoitteiden mukaisesti. Veden hydrostaattisella paineella voi taas olla kipua ja turvotusta lievittävä vaikutus, jonka vuoksi allasharjoittelu voi olla tukena esimerkiksi leikkauksesta tai tuki- ja liikuntaelimistön vammasta toipumisessa.
Veden ominaisuuksia hyödyntämällä harjoitteisiin saadaan uudenlaista monipuolisuutta verrattuna maalla tehtävään harjoitteluun. Allasterapia sopiikin monenlaisiin tilanteisiin ja kaikenikäisille harjoittelijoille. Altaassa harjoittelua käytetään erityisesti liikkumisen haasteiden, tasapainohäiriöiden, kivun ja nivelrikon kuntoutuksessa, leikkauksista palautumisen tukena sekä tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiassa. Allasterapia voi olla myös osa neurologista fysioterapiaa. Voimme halutessasi räätälöidä sinulle oman harjoitteluohjelman altaassa toteutettavaksi, jota voit toteuttaa itsenäisesti omien aikataulujen puitteissa.